دیالکتیک

تو مراقب آخرت خود باش دنیا ذلیلانه پیش تو می آید .

تو مراقب آخرت خود باش دنیا ذلیلانه پیش تو می آید .


مترجم سایت


ضمن عرض سلام خدمت شما بازدید کنندگان دیالکتیک حدود 9 ماهی بود که از جو سیاسی کشور فاصله گرفته و دنبال مشغله های زندگی و علی الخصوص مطالعه برای کنکور ارشد بودم ، و حدود دو هفته ای است که از حال و هوای کنکور بیرون آمده ام و قصد داشتم در اولین پستم پس از این غیبت طولانی به ادامه مطالب گذشته و صد البته تحلیل نهایی انتخابات 92 بپردازم ولی انگار نمی شود از دست کنکور خلاص شد اگر من دست از سر کنکور بردارم  اون دست از سرم بر نمیداره ، البته نا گفته نمونه که من اصلاً از روشی به عنوان کنکور برای سنجش پتانسیل علمی دانشجویان برای ورود به مقاطع بالاتر حمایت نمیکنم زیرا معتقدم ظرفیت علمی افراد باید بر مبنای تحقیقات و پژوهش ها و همچنین تحلیل و بررسی مسائل مربوط به رشته علمی هر دانشجو سنجیده بشه نه صرفاً بر مبنای یک سری از سوالات چند گزینه ای که نه تنها بار علمی ندارند و بلکه بیشتر جنبه مچ گیری و فریب دارند و یک ارزیابی غیر علمی برای سنجش پتانسیل علمی تلقی میشود ، و عموماً هم در کنکور بیشتر کسانی توفیق میابند که از لحاظ حفظ کردن مطالب نسبت به سایرین قوی تر هستند نه اینکه لزوماً از ظرفیت علمی بالاتری برخودارند . البته این گفته ها بیشتر حول رشته های مرتبط با علوم انسانی قابل ارزیابی هستند . من هم در این مدت تلاشم را برای کسب رتبه مورد نیاز برای دانشگاه مد نظرم انجام دادم باید ماند و دید خداوند چه میخواهد .


غرض از ادامه پست دیدن کلیپی موسوم به « دکتر سلام » بود که این روز ها در فضای مجازی منتشر میشود ، و به عنوان رسانه آوانگارد برخی گروههای ذی نفوذ نهادی تلقی میشود که متاسفانه انگار این دوستان دیواری کوتاه تر از دیوار دانشجو پیدا نکردند و تعصبات سیاسی خود را تحت لوای دانشجو و خبرگزاری موسوم به این نام یعنی دانشجو منتشر می کنند نکته جالب اینجاست تنها چیزی که در کلیپ این دوستان به اصطلاح دانشجو کمترین توجهی به آن نمیشود پرداختن به خود دانشجویان و مشکلات و معضلات آنهاست . البته این دوستان در همه زمینه ها صاحب کمالات بوده و اظهار نظر می کنند یکی از آخرین اظهار نظر های آنان حکم به غلط بودن سوال 125 کنکور ارشد علوم سیاسی امسال بوده است . که با توجه به بررسی سوال مثل اینکه این دوستان هم در تله طراح گرفتار شدند .

 

 

 

 

 

پاسخ صحیح گزینه چهار می باشد .

حال به تحلیل گزینه های این تست می پردازیم :

1- در گزینه یک ؛ شعارهای مردمگرایانه درست است ولی نقش  هنرمندان در حمایت از احمدی نژاد آنچنان نبود که جزو عوامل اصلی پیروزی او به شمار آیند . پس این گزینه غلط است .

2- در گزینه دو ؛ در سال 84  از یک سو به دلیل پافشاری احمدی نژاد بر اصولی همچون عدالت اجتماعی و احیاء آرمان های فراموش شده انقلاب 57 ، اصلاح طلبان چندان علاقه ای به حمایت از او نداشتند و از سوی دیگر اصلاح طلبان محافظه کار نامزدی همچون هاشمی و اصلاح طلبان رادیکال نامزدی همچون معین را داشتند و لزومی به حمایت از احمدی نژاد نمی دیدند. پس این گزینه نیز غلط است .

3- درگزینه سوم که در واقع به نوعی تله علمی طراح در آن قرار دارد کمی کار دانشجو دشوار می شود ، زیرا ائتلاف آبادگران با توجه به تست 181 کنکور سال 88 جزو حامیان اصلی در به قدرت رسیدن « دکتر » احمدی نژاد  در سال 84  بودند که با سخنرانی غرای مهدی چمران در 25 خرداد 84 حمایت تمام و کمال خود را به احمدی نژاد ابراز کردند . ولی دانشجو  با دو دلیل میتواند این گزینه را  غلط فرض کند دلیل اول اینکه مجاهدین انقلاب اسلامی ایدئولوژی انقلابی و اصلاح طلبانه دارند که با شعار های اصولگرایانه احمدی نژاد در سال 84 همخوانی ندارد . دلیل دوم اینکه جبهه پایداری در ششم مرداد ماه سال 1390 در راستای فرمایش رهبر انقلاب در مورد جذب حداکثری و دفع حداقلی از نیروهای اصولگرا تشکیل شده است. و اولین حضور موثر آن در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بوده است نه انتخابات 84  پس این گزینه نیز غلط است . در واقع طراح  از طرح این تست دو هدف داشت 1- سنجش معلومات دانشجو  2-  به تله انداختن آن دسته از دانشجویانی که صرفاً با حفظ کردن نمونه سوالات سالهای گذشته قصد قبولی درکنکور را دارند . که البته بچه های دکتر سلام هم در تله طراح  افتادند .

در توضیح تله علمی این سوال باید به تست 181 کنکور ارشد سال 1388 رشته علوم سیاسی توجه کرد .

در تست 181 کنکور ارشد 1388 آمده بود :

حامیان اصلی به قدرت رسیدن دکتر احمدی نژاد در میان کدام یک از گروه های سیاسی قرار دارند ؟

1-ائتلاف آبادگران      2- جامعه روحانیت مبارز    3- جامعه اسلامی مهندسین    4- گروه کارگزاران سازندگی

که جواب درست آن گزینه 1 یعنی ائتلاف آبادگران بود .

4-در گزینه چهارم که گزینه درست می باشد شعار های مردمگرایانه ( با تاکید بر عدالت محوری )، سیاست های انتخاباتی اصولگرایان و همچنین شکاف در جبهه اصلاح طلبان محافظه کار و رادیکال همانگونه که در تشریح تست دوم به آن اشاره شد . باعث پیروزی احمدی نژاد در انتخابات 84 گردید .