دیالکتیک

تو مراقب آخرت خود باش دنیا ذلیلانه پیش تو می آید .

تو مراقب آخرت خود باش دنیا ذلیلانه پیش تو می آید .


مترجم سایت


آیا سازمان سنجش پاسخگوست ؟

چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۳:۳۸ ق.ظ

وقتی پاسخبرگ داوطلبان رشته علوم سیاسی کنکور ارشد 1393 با کلید غلط تصحیح میشود  !!!

با وجود اینکه نزدیک به سه ماه از زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد می گذرد تا کنون مسئولین سازمان سنجش هیچگونه کلید و پاسخنامه قابل استنادی در اختیار داوطلبان قرار نداده است این در حالیست که روز گذشته سازمان سنجش در اقدامی عجیب بدون اطلاع رسانی رسانه ای اقدام به اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد 1393 نمود به گونه ای که اکنون که دو روز از اعلام نتایج میگذرد بسیاری از داوطلبان از اعلام نتایج توسط سازمان سنجش آگاهی ندارند .

نکته تاسفبار در بی برنامگی مسئولین سازمان سنجش این است که کلیدی که توسط سازمان سنجش برای تصحیح پاسخبرگ داوطلبان در رشته علوم سیاسی به کار رفت همان کلید اولیه ارائه شده توسط سازمان سنجش می باشد که در بالای آن کلید به صراحت عنوان شده است که این کلید غیر قابل استناد است. حال سوالی که مطرح میشود این است که چگونه این کلید غیر قابل استناد که غلط بودن بسیاری از جواب های آن حتی برای دانشجویان ترم اول رشته کارشناسی علوم سیاسی هم واضح و روشن است مبنای تصحیح پاسخبرگ داوطلبان این رشته قرار گرفته است .

کلید اولیه سازمان سنجش

 

 

در اینجا به طور نمونه فقط به بررسی 5 سوال این دفترچه و مقایسه آن با پاسخنامه کلیدی ارائه شده توسط سازمان سنجش می پردازیم تا خودتان بهتر به شاهکار سازمان سنجش واقف شوید . به طور مثال سوالات 132 تا 136  از دفترچه A

سوالات 132 تا 136 دفترچه کنکور A

تصویر پاسخنامه کلیدی این سوالات را ببینید تا بعد مسئولین این سازمان نگویند این پاسخنامه را بنده  از  مریخ  آوردم  !!! .

پاسخنامه کلیدی سازمان سنجش

حال به بررسی سوالات و پاسخ آنها با استفاده از کلید سازمان سنجش می پردازیم :

در سوال 132 مطرح شده است که در چارچوب مباحث اقتصادی کشور های جهان سوم کدام گزینه صحیح است .

گزینه سوم که از سوی سازمان سنجش به عنوان پاسخ صحیح در نظر گرفته شده کاملاً غلط است زیرا اصلاً ارتباطی به صورت سوال ندارد زیرا در متن سوال به مباحث اقتصادی اشاره شده در حالی که در گزینه سوم نه تنها به هیچ مساله اقتصادی اشاره نمی کند بلکه به مساله ای کاملاً اجتماعی اشاره دارد .

برای این سوال گزینه اول به عنوان پاسخ صحیح می باشد در واقع این گزینه به گونه ای به نقد اقتصاد تک محصولی در اکثر جوامع جهان سوم اشاره دارد و راه برون رفت از رکود اقتصادی در جهان سوم و رشد اقتصادی را  اتکای کشور های جهان سوم  در چند محصولی شدن می داند .

در سوال 133 مطرح شده است که کدام مورد از عوامل موثر در رشد شهرنشینی در جهان سوم به شمار نمی آید ؟

سازمان سنجش برای این سوال گزینه اول را به عنوان پاسخ صحیح در نظر گرفته است که این گزینه کاملاً اشتباه است زیرا اقتصاد رشد یابنده  شهرها  که با گسترش صنایع کوچک و بزرگ همراه می باشد یکی از عوامل عمده برای جذب جمعیت از روستاها و مناطق اطراف به شهر ها و در نتیجه افزایش جمعیت شهر ها می باشد . زیرا این اقتصاد پویا عامل عمده ای برای آرمانشهر شدن شهر ها برای روستاییان دارد .

این  در حالیست که گزینه دوم میتواند به عنوان پاسخ صحیح این سوال در نظر گرفته شود زیرا ارتقاء اجتماعی برای جوانان روستایی لزوم  به معنی مهاجرت به شهر ها و افزایش جمعیت شهر ها نیست .

در سوال 134 آمده است که کدام گزینه از نتایج گسترش صنعت توریسم در جهان سوم به شمار نمی آید ؟

سازمان سنجش برای این گزینه دوم را به عنوان پاسخ صحیح در نظر گرفته که کاملاً اشتباه است زیرا یکی از بدیهی ترین نتایج گسترش صنعت توریسم در جهان سوم افزایش سطح اشتغال است  که این موضوع برای یک بچه 10 ساله هم قابل  فهم است . پاسخ صحیح این سوال گزینه سوم است زیرا یکی از نتایج مهم گسترش صنعت توریسم در جهان سوم شناخته شدن فرهنگ جوامع سنتی توسط صنعت توریسم و در نتیجه افزایش اعتبار فرهنگ جوامع در محیط بین الملل است  نه کاهش اعتبار آن .

در سوال 135 پرسیده شده که ملاک های طبقه بندی نظام های حامی – پیرو کدام است ؟

سازمان سنجش گزینه چهارم را به عنوان پاسخ صحیح در نظر گرفته است ، که این پاسخ با توجه به کتاب جهان سوم دکتر ساعی به عنوان پاسخ صحیح در نظر گرفته شده است در کتاب دکتر ساعی گفته شده " این نظام ها را می توان بر اساس ارزشهایی که بین آنها رد وبدل می شود طبقه بندی نمود.مانند قدرت و اعتماد و وفاداری."

البته دکتر ساعی در متن مورد نظر به این موضوع اشاره نکرده که این سه ویژگی ملاک طبقه بندی کلی نظام های حامی- پیرو است بلکه گفته ارزش های رد و بدل شده در این نظام میتواند شامل شامل قدرت ، اعتماد و  وفاداری باشد .

از آنجائیکه کتاب دکتر ساعی جزو منابع ارشد رشته علوم سیاسی است با کمی اغماض شاید بتوانیم پاسخ این سوال را از سازمان سنجش بپذیریم .

در نظام سنتی قدرت بر بستر فرایند های خویشاوندی ، فامیلی و وفاداریهای گوناگون قبیله ای متکی بر روابط حامی – پیرو شکل می گیرد .

در سوال 136 پرسیده شده که دلایل ناکامیابی منطقه گرایی در صنعتی شدن جهان سوم کدام است ؟

پاسخ سازمان سنجش به این سوال گزینه چهارم است که پاسخی منطقی به نظر می رسد ولی یک نکته این سوال عیناً تکرار سوال 178 کنکور ارشد علوم سیاسی سال 1390 است ، جالب آنست که بدانید سازمان سنجش در آن سال گزینه سوم را به عنوان پاسخ صحیح این سوال در نظر گرفته بود و در توضیح آن آورده بود که منطقه گرایی در فرآیند صنعتی شدن عموماً در برابر روند جهانی شدن سرمایه و مبتنی بر نوعی نگاه ایدئولوژیک به اقتصاد و فرایند توسعه بوده است و به همین دلیل هیچگاه از زیر سلطه دولت خارج نشده .

مگر می شود یک سوال عینا در دو کنکور تکرار شود ولی پاسخ های متفاوتی داشته باشد ؟! به این ترتیب دانشجوی علوم سیاسی باید بداند که یک سوال مشخص با گزینه های مشخص در دوره ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد یک پاسخ دارد و همان سوال با همان گزینه ها در دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی پاسخی دیگر و این از عجایب کنکور است .

سوال دیگری که مطرح میشود این است که اگر این پاسخنامه غیر قابل استناد است چرا در معرض دید عمومی قرار گرفته است . و دیگر اینکه اگر قرار بود پاسخنامه نهایی پس از این شاهکار ارائه گردد ، چرا تا کنون که سه ماه از زمان برگزاری کنکور می گذرد این پاسخنامه ارائه نشده است . چگونه است که در جزایر زنگبار هم 24 ساعت پس از برگزاری آزمون پاسخ سوالات در اختیار داوطلبان آزمون قرار می گیرد ولی سازمان سنجش کشوری که خود را مدعی توسعه و  پیشرفت در منطقه  می داند ، هنوز پس از سه ماه پاسخنامه کلیدی آزمونش را هم ارائه ننموده حالا چه برسد به پاسخنامه تشریحی . بعضی از مسئولین سازمان سنجش به قدری مدیریتشان کهنه و فرسوده است که در یک قرن اخیر فقط دوران قاجاریه را تجربه نکرده اند آیا اینان فکر نمی کنند که زیادی در این سازمان مانده اند و اکنون وقت آن رسیده که جای خود را به نیرو های جوان بدهند .

مشاور رئیس سازمان سنجش


بنده با کسی خصومت شخصی ندارم که با نوشتن این مطالب در اینجا بخوام با اون تسویه حساب کنم من یک داوطلب کنکور ارشد بودم و کلی برای قبولی در دانشگاه مورد نظرم زحمت کشیدم کلی وقتم رو واسه این کار گذاشتم از بسیاری از کارها و تفریحاتم زدم تا به دانشگاه مورد نظرم برسم ولی الان می بینم که مسئولین سازمان سنجش با این افتضاحی که به بار آوردن تمام زحمت های منو به هدر دادن به نوعی که درصد های تخمینی من در بعضی از دروس بالای 70 درصد بود ولی در کارنامه ای که از سوی سازمان سنجش ارائه شد درصد های تعیین شده برای دروسم نزدیک به 30 درصد با درصد های تخمین زده شده توسط خودم تفاوت داشته است !!!  و چنین حادثه ای فقط با تصحیح پاسخبرگ من با یک کلید کاملاً غلط ممکن میشد که شما برخی از موارد آن را در بالا دیدید . حالا خودتون رو بزارید جای من اگه این اتفاق برای شما رخ می داد چیکار می کردید ؟ البته بنده از کانال هایی که برای اعتراض از سوی سازمان سنجش  تعبیه شده بود این  افتضاح رو به اطلاع آقایون رسوندم  ؛  ولی انگار نه انگار !!! 

 

۹۳/۰۲/۲۴
کاظم لطفی