دیالکتیک

تو مراقب آخرت خود باش دنیا ذلیلانه پیش تو می آید .

تو مراقب آخرت خود باش دنیا ذلیلانه پیش تو می آید .


مترجم سایت


دلایل پیروزی حسن روحانی در انتخابات 1396

شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۷:۳۴ ب.ظ


دقایقی قبل نتایج آرا انتخابات ریاست جمهوری ایران منتشر شد و دکتر روحانی برای چهار سال دیگر رئیس جمهور ایران شد ، گر چه آمارها از کشیده شدن انتخابات به دور دوم خبر می دادند . ولی باز هم در کمال ناباوری مشاهده شد که روحانی در دور اول رئیس جمهور شد .  دلایل چندی در پیروزی روحانی دخیل بودند که می توان آنها را به ترتیب اهمیت چنین مطرح کرد :

درصد آرای انتخابات 1396

1- عامل اول و مهمترین عامل برای پیروزی روحانی در دور اول ، انصراف قالیباف و کناره گیری او به نفع رئیسی بود . گر چه در نگاه اول فکر می کنیم که این کناره گیری به نفع رئیسی خواهد بود زیرا در تمام دنیا کناره گیری یک نامزد به نفع نامزدی دیگر به سود او تمام خواهد شد . ولی باید دقت کنیم که اینجا ایران است و آراء مردم متکی به ساختار حزبی آنها نیست بلکه بیشتر متاثر از پایگاه طبقاتی و اجتماعی آنان است . قالیباف به سبب داشتن پست های اجرایی در شهرداری و نیروی انتظامی و همچنین ژست عمل گرایی که داشت ، نامزدی مناسب جهت جذب آرا طبقه متوسط جدید و شهری بود . با کناره گیری او نزدیکترین نامزد برای جذب آرا این طبقه روحانی بود ، نه رئیسی که هیچ پست اجرایی نداشت . بنابراین قالیباف برای شکستن آرا روحانی می بایستی تا آخر در صحنه حضور می داشت . برای این اقدام ناشیانه قالیباف دو فرضیه وجود دارد اول اینکه این یک اشتباه در ارزیابی ها بود که با این تفسیر می توان نتیجه گرفت که مشاورین آقای قالیباف از کمترین هوش سیاسی برخوردارند تا جایی که هوش آنها را می توان در حد یک آمیب تخمین زد ! فرضیه دوم این است که این یک اقدام تاکتیکی بوده  و هدف نگه داشتن روحانی برای چهار سال دیگر در کسوت رئیس جمهور بوده است بنابراین برای اینکه تعداد آرای روحانی به حد قابل قبولی برسد و انتخابات در دور اول به پایان برسد دستوری به قالیباف داده شد تا فضا را باز کند که شترها بروند ! که با پذیرش این فرضیه باید به قالیباف جایزه اسکار برای بازیگری در مناظرات و تبلیغات  زمان انتخابات داد ! .نکته جالبتر این است که وزیر کشور دو روز قبل از انتخابات به صراحت اعلام کرد که نتیجه قطعی انتخابات در دور اول مشخص می شود ! و حدود 72 درصد در انتخابات شرکت می کنند !. باور کنید نوسترآداموس هم چنین پیش بینی دقیقی نمی توانست بکند .

نظر سنجی انتخابات 1396

2- دومین عامل موثر در پیروزی روحانی حرکت چکشی دولت در جهت کسب رضایت اقشار مختلف جامعه در واپسین روزهای منتهی به انتخابات بود . که از این جمله می توان به تسهیل قوانین دست و پا گیر ، افزایش مستمری  مددجویان نهادهای حمایتی و همچنین بذل و بخشش های هدف دار به صورت وام به نهادها و افرادی خاص در جامعه اشاره داشت . افزایش سه برابری حقوق و مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در فروردین ماه و اردیبشت ماه 1396 باعث اقبال این قشر به دولت مستقر گردید و باعث شد که رای این اقشار به سبد روحانی ریخته شود هر چند که در تحقیقات میدانی سال 1395 مشخص شده بود که این اقشار عملکرد دولت روحانی در طول چهار سال گذشته را مناسب ارزیابی نمی کردند .

نیازمندان و روحانی

 

3- عامل سوم که در پیروزی روحانی موثر بود ، ساکت کردن صدای منتقدین آزاد بود . روحانی با این شیوه توانست کمکاری های دولت در زمینه داخلی را مخفی کند . شاید الان به من بگویید این همه داشتند دولت را می کوبیدند کم بود ، دقت کنید که منتقدین دولت صدایشان بلند بود ولی این منتقدین جناحی عمل می کردند و متعلق به گروه خاصی بودند بنابراین انتقادهای آنان نمی توانست مورد پذیرش همه اقشار جامعه قرار بگیرد چون اینان فقط از منظر همان گروه انتقاد می کردند ، شاید این انتقادها قشر آنان را ارضاء میکرد ولی همه جامعه را نمی توانست اقناع کند .

اعتراض به دولت

 

4- عامل چهارم در پیروزی روحانی تاکتیک های اتاق فکر بود ، که یکی از آنها حضور نامزدهای پوششی در این دوره از انتخابات بود ، که البته این دستاورد را روحانی بیشتر مدیون رد صلاحیت های گسترده و بی نظیر شورای نگهبان است که باعث شد میدان برای جولان روحانی گسترده شود . و از این طریق روحانی بتواند عرصه جناح مقابل اصولگرایی را  به تنهایی قبضه کند . روحانی در این دوره توانست خود را میراث دار اصلاح طلبان نشان دهد در حالی که او اساساً یک اصولگراست . شاید پیروزی او با این تئوری که او یک اصولگرای نفوذی است بهتر ارزیابی شود . در واقع اتاق فکر با یک تیر دو نشان زد و مصداق این جمله « چون که صد آمد، نود هم پیش ماست »  با یک تاکتیک حرفه ای هم حضور اصولگرایان را در عرصه سیاسی حفظ کرد و هم اصلاح طلبان را به این دل خوش کرد که پیروز انتخابات شدند .

نامزد پوششی

 

حالا روحانی برای چهار سال دیگر باید در مقابل خواسته های اصلاح طلبان زود باور که او را انتخاب کردند ، همان جملات تکراری قبل را بگوید که من خواستم و نشد ، من خواستم و نگذاشتند من خواستم و نخواستند !!! . فعلا که تنها اقدام روحانی در ساعات پس از اعلام نتایج انتخابات بردن نام خاتمی و تشکر از وی بوده است ، که با توجه به روحیه ای که از آقای روحانی سراغ داریم شاید در سال 1400 که اقدامات روحانی برای اصلاح طلبان را بررسی می کنیم ، این «تشکر از خاتمی» شاخص ترین اقدامی باشد که دولت روحانی برای اصلاح طلبان انجام داده باشد . در آینده که آمار آرای استانی از سوی وزارت کشور منتشر شود به بررسی آرا نامزدها خواهیم پرداخت .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی